


 

The Dehli Urdu Akhbar
Between Persian Akhbarat and

English Newspapers∗

Introduction

T    the Dehlµ Urd∑ Akhb≥r (henceforward DUA), the
first full-fledged newspaper in Urdu, which started publication in ,
and tries to locate it at the confluence of the traditional Mughal institu-
tions and the newly introduced British models. While the colonial
administrators continued to use the traditional methods of gathering
information on the different royal and princely courts through the daily
reports of accredited news-writers until almost , they were neverthe-
less convinced that the vernacular newspapers, which started to appear
from the second decade of the nineteenth century, owed themselves
entirely to the British initiative, model and patronage:

A native newspaper in the present state of Indian society is a luxury, for
which there is no real demand beyond the limits of Calcutta. It is to be
feared that the poverty of our native subjects beyond the limits of the
presidency operates generally speaking as forcibly as their want of curiosity
to indispose them, from affording encouragement to native newspapers.1

                                                
∗
This paper is the revised and enlarged form of a talk given at the Interna-

tional Conference on Modern South Asian Studies at Heidelberg University,
September .

1Report on the state of the Indian Press by Andrew Sterling, compiled at the
beginning of Lord Bentinck’s rule; quoted in B.M. Sankhdher, Press, Politics and
Public Opinion in India. Dynamics of Modernization and Social Transformation
(Delhi: Deep & Deep Publication, ), p. .



  •  T A  U S

This position finds a distant echo in some strands of present-day
historiography, which, too, tends to see the colonial state, the colonial
institutions and, above all, the colonial construction of knowledge as the
prime moving forces of nineteenth-century India.

Without at all denying the importance of the study of power-rela-
tions and the pervading influence of the colonial power on all walks of
life, this paper tries to draw attention to the lines of continuity bridging
the precolonial and the colonial world, thus opening a third space beyond
hegemony and resistance. In this space of “mutual encounters”2 the
boundaries between cultural systems become, if not fluid, at least perme-
able in both directions. Traditions were not so much displaced as renego-
tiated and adapted to new circumstances—both by the colonizer and the
colonized.3

How then was the collection and processing of information trans-
formed in the first half of the nineteenth century? Who were the patrons,
who the professionals of this process and how did they interact within the
framework of the newly-established colonial state? When and under what
circumstances did the news-writers move from being a part of the admin-
istrative establishment of a ruler to the public sphere? What was the
imagined community for which the newspapers and journalists then
claimed to speak? What, in turn, was their role in bringing forth this
community and evolving a public opinion? What was their new relation
to the government, what place within the political process were they
aiming at?

To attempt to answer these questions with reference to Delhi, this
paper will first look at three collections of handwritten Persian akhb≥r≥t.4

The second reference point will be two printed Persian newspapers, pub-

                                                
2As elaborated in Jamal Malik, ed., Perspectives of Mutual Encounters in South

Asian History, – (Leiden: E.J. Brill, ).
3See, C.A. Bayly, Empire and Information: Intelligence Gathering and Social

Communication in India, – (Cambridge: Cambridge University Press,
).

4These are the newsletters that were sent to the Marattha Court in  and
 (OIOC, London, I.O.ISL  and I.O.ISL ) and those that were pre-
pared for Archibald Seton, the Resident at Delhi, in  (BL, London, Add.
). I am very grateful to my Persian ust≥d, Dr. Yunus Jaffry, Delhi, for his
invaluable help and untiring enthusiasm in the translation of these texts. An edi-
tion and translation of a representative collection of early nineteenth-century
Delhi akhb≥r≥t is planned for the near future.



M P  •  

lished from Calcutta but containing extended information on Delhi, the
¥’µna-e Sikandar and the Sulπ≥nu ’l-Akhb≥r.5 We shall then move on to the
Delhi Gazette,6 which was published from Delhi since  and hence
would provide the most obvious model for its Urdu contemporary. The
main corpus of source material is of course formed by the different issues
of the DUA, both published and unpublished.7

Handwritten Persian Newsletters

Since the time of the Emperor Akbar, a system of manuscript newsletters
(akhb≥r≥t from khabr, news) had evolved, which permitted the exchange
of information between the imperial and the regional courts through
news-writers. For this purpose, letters from the imperial envoys at the
nobles’ courts on the one hand, and the record of the emperor’s daily
proceedings on the other hand were compiled into a daily account which
was then publicly read out during the durbar. The envoys of the nobles in
turn took notes of this information and sent it back to their patrons. In
contrast to the gathering of information by spies—which went on side by
side with it—these news-writers were the central institution of a system
guaranteeing an open flow of information between the emperor and the
nobles, and at times also among the peripheral courts.8 Even though their
office was defined with reference to the ruler, whom they were supposed
to supply with the information he needed for taking the right decisions,
the news-writers also contributed to the creation of a community of indi-
viduals linked together by reference to a common knowledge of events

                                                
5¥’µna-e Sikandar, , –, ; Sulπ≥nu ’l-Akhb≥r, –, –,

both National Archive of India (NAI), Delhi.
6Delhi Gazette (DG), Microfilm copies for –, OIOC, London.
7The  issues have been published: Khv≥ja A√mad F≥r∑qµ, ed., Dehlµ Urd∑

Akhb≥r (Delhi: Urdu Department, Delhi University, ); issues for : NAI;
issues for – (not complete): Sajan Lal Collection, Osmania University,
Hyderabad and Id≥ra-e Adabiy≥t-e Urd∑, Hyderabad.

8Bayly, pp. –; Abdus Salam Khurshid, Newsletters in the Orient: With
Special Reference to the Indo-Pakistan Sub-Continent (Islamabad: National Insti-
tute of Historical and Cultural Research, ), pp. –; S.C. Sanial, “The His-
tory of the Press in India—Manuscript Newspapers,” in The Calcutta Review
(), pp. –.



  •  T A  U S

and which, perhaps, in spite of its obvious limitations in numbers and
accessibility, can be seen as the nucleus of a public sphere.

The number of akhb≥r≥t of the early nineteenth century which have
survived in archives does not nearly match the great collections of the
seventeenth and eighteenth centuries,9 nevertheless, there are references
which permit the conclusion that the system not only survived but even
thrived at least until the s, and was equally used by the Indian and
the British rulers—so much so that it is at times difficult to tell for whom
a particular newsletter was written. The use of the Islamic or the Chris-
tian calendar provides only a rough indication as the dual dating systems
appear to have been common both for the British and for the Indians.

The collection of newsletters for the Marattha Court for  and
 consists of continuous daily reports regrouping the news from a vari-
ety of Indian courts. Information from Delhi was entered under two
different headings: the traditional “akhb≥r-e darb≥r-e mu‘all≥” (News of the
Exalted Court) contained an account of the daily proceedings of the
emperor. These ranged from information on his health to reports on the
internal administration of the palace affairs and the persons with whom
the emperor had met and conversed. On the more political side, reports
were being submitted as to the ceremonial interactions at the court, the
bestowing of robes of honor and the payment of naÿr, which indicated
the influence of individuals and factions in the emperor’s entourage, and
the correspondence with the British and Indians, giving the gist of the
letters if it could be ascertained.

Next to this, but in the same format, came the information concern-
ing the Resident, who was always referred to both by his British and his
Mughal title “akhb≥r-e ≈®vo∞^µ-e N≥ imu ’d-Daula Seton ¿≥√ib Bah≥dur” for
Archibald Seton, and “akhb≥r-e darb≥r-e Munta imu ’d-Daula Misªar
Metcalfe ¿≥√ib Bah≥dur” for Charles Metcalfe. Though the emphasis on
his health, toilet, meals and sleep was slightly less than for the emperor,
the reports were by no means informed by a division between the private
and the official capacity of a public servant, but rather attempted to

                                                
9Cf. Michael Fisher, “The Office of Akhbar Nawis: The Transition from

Mughal to British Forms,” in Modern Asian Studies . (), pp. –, p. ;
Akhtar Husain Nizami, Catalogue of Persian Manuscripts and Records in the Shri
Raghubir Library, Sitamau (New Delhi: Indian Council for Historical Research,
Id≥ra-e Adabiy≥t-e Dehlµ), . I am grateful to Michael Fisher for drawing my
attention to this collection.



M P  •  

bridge any cultural differences by including the British in the imperial
framework—an attempt which was in accordance with official colonial
policy until the s.10

At the Mughal court, too, these traditions of newswriting seem to
have continued. In his Bahadur Shah II and the War of  in Delhi With
Its Unforgettable Scenes, Mahdi Husain refers to one Akhb≥r-e Darb≥r-e
Abu ’l-Mu affar Sir≥ju ’d-Dµn Mu√ammad Bah≥dur Sh≥h B≥dsh≥h-e Dehlµ for
the period October –December .11 This was probably the same
format of Persian court diary which, after , was published, printed
and distributed under the title of Sir≥ju ’l-Akhb≥r.12

While the Marattha newsletters most probably and the Akhb≥r-e
Darb≥r certainly related to the indigenous system of collecting and proc-
essing information, the akhb≥r≥t which were written for Archibald Seton,
the British Resident at Delhi, in  show the use of these traditional
institutions by the colonial power. Delhi was at the same time the seat of
the Mughal emperor and the outpost for the northwestern expansion of
the British Empire in India and therefore the center for intelligence gath-
ering from Kabul and the Panjab, employing an extensive network of
news-writers until the s.13 The first  folios of the collection, relating
to Delhi, reported in two daily sections the events at the “Exalted Darbar”
(akhb≥r-e darb≥r-e mu‘all≥) and the “Residence of His Lordship of exalted
virtues, Nazim ud Daula, Mr. Seton Bahadur” (akhb≥r-e ≈®o∞^µ-e Ω≥√ib-e
v≥l≥ man≥qib N≥ imu ’d-Daula Misªar Seton ¿≥√ib Bah≥dur). Like the
Marattha newsletters, but very much more extensively, they reported
every movement of the emperor: his health, when he rose from sleep and
took rest, when he had his meals and with whom, when he moved to
grace the Dµv≥n-e Kh≥Ω with the luster of his presence, which petitions he

                                                
10Cf. Percival Spear, Twilight of the Mughuls: Studies in Late Mughul Delhi

(Cambridge: Cambridge University Press, ), p. –.
11(Delhi: M.N. Publishers & Distributors, ), p. . Mahdi Husain gives

the Naziria Library at Delhi as the location of the manuscript. Unfortunately, it
was not transferred to the Hamdard Library at Delhi along with the rest of the
Naziria Library. Different hints indicate that it might now be in Karachi, but so
far it has not been possible for me to trace the manuscript. Any information
leading to its possible discovery would be gratefully appreciated.

12See Mu√ammad ‘Atµq ¿iddµqµ, Hindust≥nµ Akhb≥r-Navµsµ (Aligarh: Anjuman
Taraqqµ-e Urd∑, ), p. .

13Establishment attached to the Delhi Residency, Foreign Political Corre-
spondence (FPC), ../–.



  •  T A  U S

received from the members of his household and family, and what deci-
sions he took—ranging from granting permission to his sons to visit the
shrine at Ni ≥mu ’d-Dµn14 to the distribution of the stipend among the
members of the royal family, which was always an issue of contention
with the British.15 This information on the royal court was either sent
directly to Calcutta in Persian, or, at a later stage, formed the basis for the
“Palace Intelligence” in English, a part of the regular reports of the Resi-
dent until the s.16

The second part of the daily report described the activity of the
Resident, mentioning his recreations, but centered mainly on his official
functions, his interaction with the imperial court, his correspondence
with the princely states under his jurisdiction and the Jagirdars of the
Delhi Territory, and adding the results of the more important court cases.
The function of these reports is less obvious as even at this early stage the
proceedings and letters could more easily and completely be traced in the
office archives of Delhi, Calcutta or London. One possible hypothesis is
that they were read out in public during the Residency durbar and served
on the one hand to provide information to the news-writers and vakµls of
the nobles and Jagirdars of the region—a kind of early colonial daily press
conference—and on the other hand to emphasize the exalted place, next
only to the emperor himself, which the Resident occupied in the imperial
framework.

It seems as if since the beginning of the century the newsletters
tended to become accessible beyond the range of those persons who had
originally commissioned them, possibly a device of the akhb≥r-navµsµ to
cope with the dwindling resources available for patronage. When, for
instance, in  Seton tried to trace the causes and events of a riot occa-
sioned by a new religious procession through Delhi, he relied not only on
his own first hand information of what had transpired in the palace, but
compared them to “three different newspapers,”17 which might have been

                                                
14Akhb≥r≥t, BL Add.  folio .
15Ibid., folio .
16See, for instance, FPC ../ and FPC ../–. While the

government in Calcutta regularly comments upon the palace intelligence, the
original texts are almost never included, thus permitting no comparison between
the reporting of the Persian akhb≥r-navµs and the processing of the information
by the British Resident.

17FPC ../, Report of the Resident, ...



M P  •  

either commissioned by the rulers of the adjacent princely states or
already produced for an anonymous public.

Far from dwindling in their importance, the number of these hand-
written gazettes seemed rather to increase in the course of the next
decades. Macaulay, in a report written in , mentions:

The gazettes (akhbars) which are commonly read by the Natives are in
manuscript. To prepare these gazettes, it is the business of a numerous
class of people, who are constantly prowling for intelligence in the neigh-
borhood of every cutcherry and every durbar. Twenty or thirty news
writers are constantly in attendance at the Palace of Delhi and at the Resi-
dency. Each of these news-writers has among the richer natives, several
customers whom he daily supplies with all the scandal of the Court and
the City. The number of manuscript gazettes daily dispatched from the
single down of Delhi cannot of course be precisely known, but it is cal-
culated by persons having good opportunities of information at hundred
and twenty. Under these circumstances it is perfectly clear that the influ-
ence of the manuscript gazettes on the native population must be very
much more extensive than that of the printed papers (in the native
languages whose circulation in India by dawk does not now exceed three
hundred).18

These newspapers were not only handed round, but at times even
seem to have been read out to a more general public by enterprising jour-
nalists themselves.19

Even before the advent of print culture and outside of its influence,
and, as far as we can gauge at present, without noticeable change in the
format of the newswriting, the function of the akhb≥r≥t and the public
they were catering for, were already in the process of being transformed.

Printed Newspapers in Persian

The first English newspapers began to appear in Bengal in the last decades
of the eighteenth century.20 From the beginning, journalists and editors

                                                
18As quoted in Khurshid, p. .
19Sanial, p. .
20Cf. Margarita Barns, The Indian Press: A History of the Growth of Public

Opinion in India (London: George Allen & Unwin, 1940), pp. –; Nadir Ali



  •  T A  U S

saw themselves as the central agents in the creation of a public opinion,
drawing from the enlightenment philosophy that truth can only be
arrived at through open deliberation. As they held this to encompass the
right to discuss and, if need be, to criticize the actions of government, it
soon led to an acrimonious fight for the freedom of the press.

What is interesting is that the dividing lines in this fight against cen-
sorship, although it separated Tories and Whigs, went right through the
Government and the British living in India, and regrouped British and
Indian liberals and journalists in common action. The public debate on
the social functions of newspapers promoted not only a new self-aware-
ness among the news-writers, but also led to a mutual reinterpretation of
both the British and the Mughal traditions. Thus Raja Ram Mohan Roy,
one of the leaders of the agitation, could claim in an appeal to the King in
Council against the press regulations:

Notwithstanding the despotic power of the Mogul Princes … the wise
and virtuous among them always employed two intelligencers at the resi-
dence of their Nawabs … akhbar-novees, or news-writers who published
an account of whatever happened and a Khoofea-navees, or a confidential
correspondent, who sent a private and particular account of every occur-
rence worthy of notice. … (This) shews that even the Mogul Princes,
although their form of Government admitted of nothing better, were con-
vinced, that in a country so rich and so replete with temptations, a
restraint of some kind was absolutely necessary to prevent the abuses that
are so liable to flow from the possession of power.21

These discussions and agitations brought about a wave of new jour-
nalistic ventures, not only in English, but for the first time also in Bengali
() and Gujarati (), followed shortly afterwards by the first printed
Persian newspapers ().22 The ¥’µna-e Sikandar, published in Calcutta
since  by Gh≥lib’s friend Sir≥ju ’d-Dµn,23 contained a wealth of
detailed information on the royal court and the Residency at Delhi. What

                                                                                                 
Khan, A History of Urdu Journalism (Delhi: Id≥ra-e Adabiy≥t-e Dehlµ, ), chap-
ter , pp. –.

21As quoted in Barns, pp. –.
22For a list of the newly-founded newspapers from  to , see

Sankhdher, pp. –.
23Ralph Russell and Khurshidul Islam, Ghalib, Life and Letters (Oxford:

Oxford University Press, ), pp. –.



M P  •  

is astonishing in that respect is less the fact that the newspaper was able to
collect this information, drawing mostly on handwritten gazettes, sup-
plemented by occasional letters from correspondents and friends, but the
interest these events still seemed to arouse among readers all over India
and the amount of background knowledge the articles obviously could
take for granted.

In the style of the traditional akhb≥r≥t, the column on the royal court
gave detailed accounts not only of the state of health of the king and his
comings and goings, but also of the correspondence he exchanged with
the British, the visitors he received, the naÿr≥na paid to him, the robes of
honor granted, and of the power struggles of the courtiers and princes.
While this type of information provided valuable clues at a former time,
when shifts of influence in the entourage of the king had a political sig-
nificance, it is surprising that the change from one royal physician to
another was still considered “news” having more than local significance in
the s.

To an even greater extent than the manuscript akhb≥r≥t, the ¥’µna-e
Sikandar carefully observed all the traditional etiquettes when referring to
the emperor or members of his household, introducing every article with
a different verse-line praising the exalted glory of the monarch:

The angel is his guardian and the sky is his
threshold

The King is the shadow of God, the creator
of the two worlds24

The King is the protector of the path of
Islam

He is the vice-regent of the Truth and the
shadow of God’s kindness25

Already by these introductory lines, the newspaper placed the mon-
arch firmly within the parameters of Muslim and Persian history and
cosmology: as if there was no British Resident, Delhi was still the seat of
the Khil≥fat, the emperor the shadow of God, the protector of the uni-
verse and of the Islamic religion. He was the qibla of the people of the

                                                
24¥’µna-e Sikandar, ...
25Ibid., ...



  •  T A  U S

world, the ka‘ba of his time.26 The sky was his threshold; he equaled the
sun and the moon in beauty and luster. He was of the glory of Saturn and
the dignity of the Pleiades.27 On a more mundane level, he was the ruler
not only of Delhi or even of India, but of the seven continents, the Lord
of the universe.28 He equaled and even surpassed the rulers of old, being
of the grandeur of Solomon, the dignity of Alexander, the generosity of
Faridun and the richness of Jamshed; therefore Darius was his gate-
keeper.29 Perhaps these ostentatious references to tradition can also be
read as a fine criticism of the colonial government, a denial of its legiti-
macy by ignoring it and by pretending that its arrival was a matter of no
consequence.

Nevertheless, as a newspaper even the ¥’µna-e Sikandar could not
afford to dwell only on the timeless and unchanging glory of the empire.
In an important innovation as compared to the traditional akhb≥r≥t, the
editor directed his interest not only to the courts of the monarch, the
nobles and the Resident, but sometimes, if still rarely, included a column
on “khabar-e d≥ru ’l-khil≥fat-e Sh≥hjah≥n≥b≥d” (News from Shahjahana-
bad), in which fait divers, culled mainly from the court proceedings, are
reported.30

Much more explicit in its critique of the colonial power, though less
given to colorful hyperbole, was the Sulπ≥nu ’l-Akhb≥r . This weekly, too,
was published from Calcutta since the early s. Its editor was one
Rajab ‘Alµ, who might possibly be identical with the poet from Lucknow,
Rajab ‘Alµ Sur∑r.31 Unlike the newspapers we have looked at so far, the
Sulπ≥nu ’l-Akhb≥r  is no longer concentrating on rulers whose every act is
seen as endowed with an intrinsic importance, but on events, on “news”
in the modern sense of the term, which it reports and—this is impor-
tant—comments on.

This can be shown in an exemplary fashion in the representation of
the events following the assassination of the British Agent, William
Fraser, in , which led to the public execution of Shamsu ’d-Dµn, the

                                                
26Ibid., ...
27Ibid., .. and ...
28Ibid., .. and ...
29Ibid., passim.
30Ibid., ...
31¿iddµqµ, p. ; Imd≥d ¿≥brµ, T≥rµk-e ¿a√≥fat-e Urd∑,  vols. (Delhi: Jadµd

Printing Press, –), vol. , p. .



M P  •  

Navab of Loharu. This murder case has for a long time been taken as
originating in a property dispute between the Navab and his brothers, in
which Fraser (as well as Gh≥lib) took the side of the younger branch, but
which might well prove to be more complicated than that. Public opinion
in Delhi and beyond, right from the beginning, vehemently took the part
of the accused nobleman, turning the trial into a major legitimation crisis
for the colonial government.

While the process was pending, the Sulπ≥nu ’l-Akhb≥r voiced the
popular feelings as to the innocence of the Navab, discrediting the wit-
nesses for the prosecution,32 and denying the fairness of the trial, as the
representative of Shamsu ’d-Dµn was constantly hampered in his defense
and the witnesses for the defense threatened with imprisonment.33 The
newspaper skillfully played with public rumors, for instance in the report
of the ordeal which the Navab underwent at the instigation of the special
magistrate and in which he was blindfolded but nevertheless chose the
cup of milk, proving his innocence, from among the cups of blood and
poison. The reporter himself ended by denying the probability of this
report, which would be out of tune, as he put it, with “the wisdom and
knowledge” of the English, who would never permit “such childish play”;
but this denial came only after the message of Shamsu ’d-Dµn’s innocence
had gone home.34 Once the Navab and his accomplice were hanged, the
articles took on strong religious overtones, reporting on prayer meetings
at the Jama Masjid for the “gul-e shahµd ” (flower of the martyrs) and on
the gathering of pious Muslims at their graves, illuminating them and
spending the nights in singing and dancing.35

Thus the new print media came to provide a link between the tradi-
tional local public opinion, expressing itself in festivals, processions and
public ritual,36 and the new public, which was no longer based on direct
interaction but on imagined communities.37 In its critique of British rule,

                                                
32Sulπanu ’l-Akhb≥r, .., .. and passim.
33Ibid., ...
34Ibid., ...
35Ibid., .. and passim.
36See Sandria Freitag, Public Arenas and the Emergence of Communalism in

North India (Oxford: Oxford University Press, ).
37In the sense of Benedict Anderson as expounded in his Imagined Commu-

nities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism (London: Verso, ).



  •  T A  U S

the newspaper was able to draw on a consensus about the tasks and duties
of government, whose fulfillment it was not hesitating to demand.

The Delhi Gazette

Though these newspapers reported intensely on Delhi and were avidly
read by the local learned people, all of them (including the J≥m-e Jah≥	-
Num≥ and the M≥h-e ‘¥lam-Afråz) were based in Calcutta. The first news-
paper of Delhi, the English Delhi Gazette, was founded in . It is often
claimed that the British model was central for the development of the
vernacular press—if this were true, it is probably here that we would find
the blueprint for the DUA.

Unfortunately, no issues seem to have survived from the first four
years of the paper. From the Mirror of the Indian Press we know that it
had been founded by one H. Hope who was also associated with the
Meerut Observer.38 This editor left the Delhi Gazette in December  on
obtaining Government employ and for some months the newspaper was
kept alive by “some kind friends, who have at leisure moments aided Mr.
Gregory,” the printer and publisher.39 The newspaper explained in a short
notice to its correspondents that they should “never lose sight of the one
great object for which our paper was established, the development of the
immense natural resources of these provinces and the improvement of the
moral and social conditions of the inhabitants” and “devote the time,
which they are disposed to dedicate to us, to subjects which are likely to
afford either amusement or information to our readers.”40

Already at this point in time the reporting was primarily addressed to
the British community, featuring columns on births, deaths and mar-
riages, giving the notification of arrivals and departures at the different
North Indian stations, including the moving of army regiments,
announcing sporting events and balls and carrying a large number of
advertisements—from newly-founded boarding schools in the hills to
English books, wines, and even houses for rent—besides articles catering
exclusively to the interests of the colonial army and civil population such
as debates on the pension funds or new promotion rules.

                                                
38Sankhdher, p. .
39DG, ...
40Ibid., ...



M P  •  

However, in the earlier time this did not exclude pieces focusing on
local events. Letters by members of the royal family, drawing the atten-
tion of the public to their plight, were given respectful attention;41 in the
debates on the increase of the royal stipend, the editor even took up the
position of Bah≥dur Sh≥h, as “we can, as public journalists, only express
our deep regret at the disappointment which must now be universally
felt.”42 Still imbued with the ethos of the fight for the freedom of the
press, the newspaper claimed that “our duty as well as inclination, induce
us to comment on every improper act of authority,”43 as “the press, to be
useful, ought always to be against the Government, that is to say it ought
to be so dependent on the people as to be always prepared to oppose any
innovations or acts of oppression.”44 The press thus situated itself firmly
within the public sphere as opposed to the state; neither the public nor
the state being at this stage defined or identified by criteria of race. Even
if the editor shared racial qualities with the rulers, he did not identify with
the state and perceived it as an integral part of the journalist’s task to
guard the people’s freedom and expose abuses of power.

This position underwent a profound change from the late s
onward. The moving force, as far as the Delhi Gazette is concerned,
appears to have been the intense competition for the restricted market
available for English language newspapers in North India, which led first
to the takeover of the lithographic press of the Meerut Observer,45 then to
the merger with the North West Englishman.46 The new editor succeeded,
within a relatively short span of time, in raising the subscriptions for the
newspaper from  to  and to more than  in .47 This takeoff
certainly profited from the increasing demand for up-to-date news during
the first Afghan War. However as the newspaper succeeded in holding
and even in further raising this level after the cessation of the hostilities,
the change in the editorial policy seems to have been even more signifi-
cant. It decidedly turned the newspaper into a mouthpiece of and forum
for the Anglo-Indian community in North India, catering to their specific

                                                
41Ibid., ...
42Ibid.
43Ibid., ...
44Ibid., ...
45Ibid., ...
46Ibid., ...
47Ibid., ..; ...



  •  T A  U S

interests and giving large amounts of space to correspondence, debate and
articles by readers. Added to this were new columns of news “from
home,” reports on the sessions of the House of Lords and the House of
Commons and events at the Court of the British Monarch, as well as lit-
erary and social news—together with the official gazette and the different
circulars, these columns accounted for more than two thirds of the space
of the newspaper.

The reporting of local events involving the native community of
Delhi, on the other hand, was proportionally reduced. Where it still took
place, the former respectful or at least polite attitude had given way to
condescension and open ridicule: when the editor learned of the existence
of the Sir≥ju ’l-Akhb≥r, the official court gazette mentioned above, he
arranged “to exchange copies with the Editor and dare say we shall find
some very interesting or, at least, if not instructive, amusing details in
it.”48 However, he seemed to have been less amused than he expected and
some months later commented with acerbity, “We cannot help thinking
that it is almost time that some of the tom fooleries of the would be roy-
alty of the Timour dynasty were attempted to be clipped and that the
potent Sovereign in this city should be taught that the day has gone by for
the observance of privileges he claims, at least as regards Europeans.”49

Very few topics emerged as of common interest to both the British
and their “black brethren,” as they had now become:50 the state of the
roads, the law and order situation, and linked to it the allegation of police
corruption, enlivened by the occasional fait divers, the preparation for sati
by a “Cashmirienne,”51 or of a fire that nearly destroyed the Moti
Masjid.52 An exception has to be made, however, for the recurrent
reporting on the Delhi College and on the proceedings of the Delhi Relief
Society, which also formed regular columns in the DUA.

On the whole, however, it seems improbable that the editors of the
DUA would have been willing to take the Delhi Gazette as their journalis-
tic role model, and, even if they had been willing to do so, that they
would have found enough articles of interest to translate or summarize for
their own readership. It is by way of a closer look at the history and text

                                                
48Ibid., ...
49Ibid., ...
50Ibid., ...
51Ibid., ...
52Ibid., ...



M P  •  

of that newspaper that we shall now attempt to situate it with reference to
its Persian and English predecessors and contemporaries.

The Dehli Urdu Akhbar—Patrons, Publishers and Editors

The Dehlµ Akhb≥r, renamed Dehlµ Urd∑ Akhb≥r in , is traditionally
deemed to have been founded by Maulavµ Mu√ammad B≥qir in  or
 and to have been printed on a lithographic press, which the said
Maulavµ bought from Dr. Sprenger, the principal of the Delhi College.53

This knowledge is based on a report given by Mu√ammad ƒusain ¥z≥d,
the son of Maulavµ Mu√ammad B≥qir. Out of respect for the word of such
an eminent scholar, generations of researchers have wondered how
Maulavµ Mu√ammad B≥qir could buy the press in , when it was only
in  that Dr. Sprenger came to Delhi and introduced the press to the
Delhi College, and why his name is never mentioned in connection with
the newspaper until the early s.54 The easiest explanation might per-
haps be that Mu√ammad ƒusain ¥z≥d’s commitment to factual accuracy
was not only matched but even surpassed by his filial piety, and that he
tended to exaggerate his father’s role in this journalistic venture.

The earliest reference we have to the DUA dates from .55 The
oldest surviving copy we know of at present is the  volume located in
the National Archive at Delhi, which was published by Khv≥ja A√mad
F≥r∑qµ. The information as to the persons associated with the newspaper
at the time is confusing. Complying with the requirements of the Press
Law, from January to July it was mentioned that the DUA was published
ba ihtim≥m (i.e., under the management of) Sayyid Mu‘µnu ’d-Dµn, who
was also the owner. The same Sayyid Mu‘µnu ’d-Dµn changed his title to
“Superintendent” (in English) in July, in which capacity, however, letters
were addressed to him already in January.56 In August some internal crisis
seems to have prevented the naming of a person in charge, the proprietors

                                                
53¿iddµqµ, pp. –; ¿≥brµ, Urd∑ k® Akhb≥r-Navµs (Delhi: ¿≥brµ Academy,

), p. ; Kh≥n, pp. –.
54¿≥brµ, Tarikh, vol. , pp. –.
55Ishtiaq Husain Qureshi, “A Year in Pre-Mutiny Delhi ( A.C.),” in

Islamic Culture  (), pp. –. The copy, which formed the basis for this
article, seems to have been lost during Partition.

56DUA, .., p. .



  •  T A  U S

of the DUA Press taking collective responsibility. Later in August, Sayyid
Mu‘µnu ’d-Dµn reappeared, to be joined for a short span by Mirz≥ Imd≥d
‘Alµ B®g, only to be replaced by Måtµ L≥l, both as “publisher” (in English)
and as muhtamim. In , the situation was hardly less bewildering. The
formula now had become ba ihtim≥m, prinªar-o-publishar DUA. The per-
sons referred to, however, changed frequently, Sayyid ƒasan, Mu√ammad
ƒusain, and Imd≥d ƒusain all in turn being named as responsible. At this
stage Mu√ammad B≥qir was never mentioned, except for the fact, that the
printing press was located at a house belonging to him; we know however
that he was the responsible editor in .57

What do these details tell us about the working of the newspaper? All
of the persons just mentioned—with the exception of Måtµ L≥l—were
Shµ‘a ulama. For most of them, their link to the Delhi College was not
direct, but mediated through Nav≥b ƒ≥mid ‘Alµ Kh≥n, the son-in-law of
Nav≥b I‘tim≥du ’d-Daula, once prime minister of the Awadh State, whose
generous endowment had provided the initial impetus for the founding of
the Delhi College.58 Nav≥b ƒ≥mid ‘Alµ Kh≥n was the most influential
patron of the Shµ‘a community in Delhi from the middle of the s to
, holding not only a pivotal position in the local committee for edu-
cation, which controlled the Delhi College, but also serving as Prime
Minister for Bah≥dur Sh≥h at several instances in the early s. He was
the founder of the Shµ‘a Masjid near Kashmiri Gate, which provided the
focal point for the community, and the patron of many Shµ‘a scholars,
amongst others those who were associated with the publishing of the
DUA.

Mu√ammad B≥qir’s relation with this group of editors seems to have
been a difficult one. This was due partly to his personal animosity to
Maulavµ Q≥rµ Ja‘far, who taught Arabic at the Delhi College, a quarrel
which resulted in an acrimonious exchange of pamphlets and fatwas and
also finally in a case before the British court, partly to the different posi-
tions they took with regard to the appropriate celebration of the
Mu√arram festival and specially the custom of the cursing of the first three
Khalµfas. Mu√ammad B≥qir was the only one among the persons
associated with the editing of the newspaper who had been both a student

                                                
57DUA, ...
58Margrit Pernau, “The Delhi College” (Introduction), in C.F. Andrews,

Zakaullah of Delhi, eds. Mushirul Hasan, Margrit Pernau (Delhi: Oxford Univer-
sity Press, forthcoming).



M P  •  

and a teacher at the Delhi College, before he left it for a post as sar-
rishtad≥r in the revenue department of the British Residency. It is in this
capacity that he was first mentioned in the DUA.59 He was dismissed after
sixteen years, possibly on the charge of corruption, after which he is often
referred to in the newspaper in connection with his preaching activities.60

Shortly afterwards his name began to appear as an editor of the DUA.
The years in the revenue department clearly seem to have left him with
much wealth: he not only built an im≥mb≥∞≥ near the Shµ‘a Masjid, but
also constructed a caravansary cum auction house at Kashmiri Gate—an
interesting highlight on the fluidity of the boundaries between scholars,
religious leaders, professionals and businessmen.61

Journalism—A New Professional Consciousness

If the large number of people associated with the editing and printing of a
newspaper was not exceptional for the DUA, many more people could
have been involved with the new print media than hitherto believed, even
though it can be supposed that most of them were not full-time journal-
ists, but drew on a whole range of occupations for their livelihood.

In a very interesting article, dated  August , the editor, Imd≥d
ƒusain, spelled out the ethos of the journalistic profession—a piece of
writing so interesting that it is worth quoting in some detail:

It is evident, that the dignity (manΩab )  of a manager (muhtamim) of a
newspaper is in fact corresponding to the position of a preacher (v≥‘i ).
The main object of producing and publishing a newspaper … is the
teaching and preaching of subjects, which are useful for the human beings
and the common welfare (rif≥h-e ‘≥m). The intention is that the common
people should imbibe virtues and shun vices. They should feel ashamed of
their bad conduct when they read the newspaper and as a result fight to
give it up. Therefore, the manager of the newspaper should first himself
strive for laudable manners (akhl≥q-e √amµda) and agreeable qualities
(fa¤≥’il-e pasandµda). If he wants to teach something to the common

                                                
59DUA, .., p. .
60DUA, ..; ..; ..; ..; ..; ..; article,

ca. May , (first page of the issue missing).
61¿≥brµ, Akhb≥r-Navµs, pp. –.



  •  T A  U S

people, he should practice it himself. As far as possible, therefore, he
should acquire knowledge of the arts and sciences, and ponder over ques-
tions of morality. When he intends to take up the pen, he should become
grave and serious … and never indulge in satire and foolish prater. This
should also be the attitude he should encourage in his correspondents
(karesp≥n≈anª). …

As far as possible, the manager of a newspaper should investigate
whether the reports of the correspondence are true or false. Otherwise, the
standard of the paper will be brought down and it will loose its reputa-
tion. The readers will then begin to cast doubts even on true news.62

The article ended with praise for the British who introduced the art
of printing to India and thus brought about the expansion of knowledge.

It certainly echoed the contemporary discussions in the English-me-
dium newspapers on the responsibility of the journalists for the spreading
of truth and the enhancement of morality. Nevertheless, it placed this
enlightenment discourse into the framework of the conception of the
duties of a religious teacher to reform first himself and then those around
him and lead them on the path of virtue, simultaneously harnessing the
journalists to the project of religious reform and claiming a position in
the modern public sphere for the religious leaders. This intertwining of
religion and public debate might have partly arisen from the fact that it
seems that the ulama were the first to take to the new profession; at the
same time it sheds further light on the profile of the pre- ulama,
whose scholarship and interests were by no means limited to religion in
the restricted sense of the notion.63

Interestingly, this religious reconfiguration of the role of the journal-
ist by no means precluded the rise of a professional consciousness
transcending the boundaries of the communities. The large and ever
increasing number of printing presses, which came up since the s,
seriously cut down the profits of the shareholders and led to the bank-
ruptcy of a number of ventures.64 In spite of this competition, we find an

                                                
62DUA, ...
63For further observations on the changing role of the ulama, see Margrit

Pernau, “Middle Class and Secularization: The Muslims of Delhi in the th

Century,” in Middle Class Values in India and Western Europe, eds. Imtiaz Ahmad
and Helmut Reifeld (Delhi: Social Science Press, ), pp. –.

64See, for instance, DUA, .. for the closing of the Maπba‘u ’l-‘Ul∑m;
for the proliferation of printing presses, see ibid., ...



M P  •  

exhortation, dated  October , to all the journalists that they should
not rejoice in the troubles of their colleagues, as “it is necessary for us to
think of all the persons of our profession (ham-p®sha) as one unity (v≥√id),
and consider their sorrows our own sorrow and imagine their comfort to
be our own comfort.”

It may be hoped that once we find more detailed biographical infor-
mation on the persons linked not only to the DUA but also to its con-
temporaries, it will be possible to see more clearly along which
lines—profession, patronage, family, friendship, religion—these networks
of solidarity were developed.65

The “Mental Map” of the Dehli Urdu Akhbar

The colonial British officers reporting on the development of the ver-
nacular press in its beginnings have always claimed that it showed little
originality. Most of the choice of what constituted “news” as well as the
actual articles, they insisted, were derived directly from the Anglo-Indian
press. If, however, we try to visualize the geographical distribution of the
articles of the DUA, both with reference to India and even more strik-
ingly with reference to the world, so as to constitute a sort of “mental
map” of the editors and readers, a very different picture emerges.

Contrary to the large emphasis given to news from Europe, but
specially from England, in the Delhi Gazette, scarcely any importance was
accorded to them in the Dehlµ Urd∑ Akhb≥r. England figured in just 
articles in , closely followed by France with , and surpassed by
Russia with  articles. Already Egypt was considered more notable with 
articles, while the Arabian Peninsula featured in  articles. The large
number of articles on Burma () and China () may be explained by the
military events; the same holds true for Afghanistan (), the Middle East
() and Central Asia (), which reflected the First Afghan War. Never-
theless, still in /, the  articles on Europe (England , France , Italy
) were matched by more than double that number on Central Asia ().
On the whole, interest in the world outside of India tended to diminish
further, from .% of the articles in  to a mere .% in /.

                                                
65The role of the Kayasth community in the printing business in Delhi, both

in Urdu and in English, would in this perspective constitute a fascinating topic of
research.



  •  T A  U S

Dehlµ Urd∑ Akhb≥r, , distribution of articles ()

465 

20 

11 

94 

11 
15 

15 

10 

7
4 9 

(Copyright Microsoft Encarta Interactive World Atlas)

If we turn to the distribution of the  articles on the Indian sub-
continent, the administrative centers Calcutta (), Bombay (), Madras
() and Agra, the capital of the North Western Provinces () stood out.
Otherwise, the south was almost completely ignored and the reporting
followed the lines of the heartlands of the Mughal Empire, stretching
from Lucknow (), via Delhi (), its surroundings (), and Rajasthan
() to the Panjab (Ludhiana , Lahore ) and from there to Sindh ()
and Baluchistan () on the one hand and the Hindukush () on the
other.



M P  •  

Dehlµ Urd∑ Akhb≥r, , distribution of articles ()

23 

14 

5 

27 (Agra) 

8 

138 + 46  
15 (Rajastan) 

20 

27 

11 (Sindh) 

6 (Baluchistan) 

14 

3 

1 (Mysore) 

(Copyright Microsoft Encarta Interactive World Atlas)

It was the old Hindustan which formed the frame of reference for the
editors and readers, not the colonial concept of a “British India” inter-
spersed with “Princely States.” At least in this respect, the DUA was much
closer to the tradition of the Persian akhb≥r≥t than to its contemporaries
publishing in English.

Readers and Topics

The number of copies of the DUA which were printed every week varied
between  in  and  in , never including more than  Euro-
pean subscribers.66 We would need more information as to the
geographical distribution of the newspaper’s readers, but as a hypothesis it
may be held that the mental maps show the geographical distribution of

                                                
66Mu√ammad ‘Atµq ¿iddµqµ, ¿∑ba-e Shum≥lµ-o-Maghribµ k® Akhb≥r≥t-o-

Maπb∑‘≥t (Aligarh: Anjuman Taraqqi-e Urd∑, ), p. .



  •  T A  U S

the “imagined community” fairly well. Socially, the price of  Rs. a
month—at a time when even the grandsons of the emperor received
monthly stipends of not more than  Rs.67—excluded not only the lower
classes, but a substantial part of the literati as well.

The DUA continued the traditional reporting on the events of the
royal court. However, unlike in the Persian newspapers referred to above,
the emphasis moved from the exaltation of the royal power—Bah≥dur
Sh≥h lost his anchoring in the history and cosmology and became a mere
“√u¤∑rv≥l≥”—to a survey of the events taking place inside the palace.
While the emperor was still spared direct criticism, his counselors and
ministers were not. In a way that showed an awareness of the influence of
modern media not usually associated with the inhabitants of the Exalted
Fort, the newspaper was at several instances turned into a mouthpiece for
one or the other faction at the court. It castigated the corruption of the
imperial administration, which was leading to delay in the disbursement
of the monthly stipends.68 But it also attempted to discredit individual
princes, for instance gloating over the difficulties Mirz≥ Sh≥h Rukh
encountered during his pilgrimage to the Qadam Sharif shrine, when he
was waylaid and held up by the moneylenders demanding their due,69 or
extensively reproducing the royal exhortation to careful fund manage-
ment at the address of the Crown Prince.70

This “media consciousness” was also reflected in the attempts of the
court to modernize its own information policy by having the traditional
akhb≥r≥t printed at the royal press,71 at times even in a bilingual edition.72

Bah≥dur Sh≥h regularly had the printed newspapers read out to him and
took care to correct misrepresentations related to the court by means of
the Sir≥ju ’l-Akhb≥r, which was primarily distributed within the palace,
but copies of which were also sent to the most important British adminis-
trators.73

The events relating to the colonial state, too, were regularly described
in detail in the DUA—at the all-India as well as at the provincial and

                                                
67FPC, ../; FPC, ../; FPC, ../–.
68DUA, .. and ...
69Ibid., ...
70Qureshi, p. .
71DUA (title page missing, probably May ).
72DG, ...
73¿iddµqµ, Akhb≥r-Navµsµ, p. .



M P  •  

local level. This information ranged from short announcements regarding
newly-posted officers, the departure of officers on leave and their return,
to abridged and translated versions of government circulars, and notices
of the interactions of the Agent (as the Resident was renamed after )
with the royal court or with the nobles and their representatives. As a
whole, the DUA could probably be classified as a loyalist newspa-
per—whether this was due to the continued surveillance of the press law
or to the fact that, apparently, a substantial portion of the editors and
readers were either in British service or dependent on British patronage
has to be left open. Nevertheless, the government was not spared harsh
condemnation, once the immediate interests of the readers were touched
upon. Among these criticisms was an attack on the government for its
inaction during the famine of , which, according to the editor of the
DUA, was due less to the scarcity of grain than to the failure to control
the prices.74 The newspaper often voiced the grievances of the mafidars
(ma‘fµd≥rs), the holders of tax-free tenures, traditionally scholars and
religious persons, who under the British were threatened with the
resumption of their grants.75 However, the excitement seemed to have
subsided once it became clear that the owner of less than  bµg^≥ would
not be touched by the measure, which in turn gives us a fairly precise idea
of the economic background of the typical reader.76 Another topic which
drew comments from the editor as well as prompted letters from the
readers was the introduction of an order requiring residential property
owners to provide a bond for their lodgers,77 with the aim of facilitating
the search for potential criminals—once again providing not only an
indication of the topics of public discourse, but also of the economic
strata from which the readers were drawn. In the same group of articles
the numerous references to the inefficacity and corruption of the police
should also be included, which at the same time serves to challenge the
British legitimation of government through the guaranteeing of law and
order.78

                                                
74DUA, ...
75Qureshi, p. ; DUA, ..; ibid., ...
76Ibid., ...
77Ibid., ..; ..; ..; .. and passim.
78Ibid., ..; ..; ..; ..;..; ..; ..

and passim.



  •  T A  U S

This reporting on the imperial court and the colonial power may be
seen as a continuation of the institutions of the akhb≥r≥t. However, by
discussing the implications of the acts of those in power for the general
public, and trying to influence those in power through the creation of a
public opinion (as distinct from an information policy directed at an
individual ruler), the traditions were subtly, but none the less profoundly,
transformed.

The intermingling of tradition and change becomes even more obvi-
ous in those articles which focused on events in the public sphere. The
DUA was known to be the mouthpiece of the Shµ‘a community, and the
British complained that it was “a scurrilous print which abounded in per-
sonal and covert attacks on the native gentlemen of respectability who
differed from the editor in their religious views.”79 However, with the
exception of some articles on Sunnµ-Shµ‘a riots during Mu√arram, which
involved the dispute over the cursing of the first three Khalµfas on which
Mu√ammad B≥qir and his rival Q≥rµ Ja‘far ‘Alµ took strong positions,80 the
editors attempted to cover the entire range of religious events—from the
P^∑lå� kµ Sair in Mehrauli,81 to the ‘∂d celebrations,82 the B≥ra Vaf≥t83 and
the R≥m Lµla festival.84 It is too early to say, what the impact of the
reporting on these events, traditionally constitutive of the localized public
sphere, had on the transformation of religious perceptions themselves.
But even presuming that here changes took place only at a later date, the
very fact of their descriptions being available almost simultaneously
throughout North India transformed the setting in which they were tak-
ing place and began creating a new trans-local public audience for these
religious functions.

None of these topics figured—except as an occasional curiosity—in
the pages of the Delhi Gazette. Throughout the nineteenth century, how-
ever, the debate on education dominated the English as well as the

                                                
79Quoted without reference in J. Natarajan, History of Indian Journalism

(Part II of the Report of the Press Commission) (Delhi: Publication Division, Min-
istry of Information and Broadcasting, Government of India, ), p. .

80DUA,  .. ; .. ; ..; ..;  ..; ..;
...

81Ibid., ..; ..; ..; ..; ...
82Ibid., ..; ..; ...
83Ibid., ...
84Ibid., ...



M P  •  

vernacular public sphere, before political reforms took over as the central
topic of discussion in the last decades prior to the turn of the century.
Both the Delhi Gazette and the DUA contained regular articles on the
Delhi College. In the s, this institution had already been transformed
from a madrasa, centering on religious scholarship and the classical lan-
guages, into a college, in which the British controlled the curricula and
the textbooks. Though Urdu was the medium of instruction, the aim was
the introduction of Western knowledge and the training of Indians for
the middle and lower level jobs in the colonial administration, notably in
the fields of education and the judicial system, but also in public works
and surveys.85

To a much larger extent than the other famous educational institu-
tions in Delhi, the Delhi College in the s and s became the focal
point for the debate on education and the possibility, necessity, but also
the danger of cultural transformation. However, possibly due to the
loyalty it felt it owed Nav≥b ƒ≥mid ‘Alµ Kh≥n as a member of the local
board of education, the DUA neither referred to tensions within the
teaching staff nor even ventured more than a fleeting remark on the
greatest crisis which shook the College, viz., the conversion of Master
Ramchandra to Christianity.86 Instead, we find long reports on the
annual prize-giving ceremonies, mentioning the names of all the
awardees, and the recognition of the College by local and visiting British
functionaries.87 A more discreet—but perhaps even more effi-
cient—advertisement is found in the recurring mention of the jobs that
former alumni of the College have been able to secure in the British
administration.88

All these findings point to the existence of a little studied class of
people, who formed the core of the readership of the DUA, and—we may
presume—also of the other Urdu newspapers published in the two dec-
ades before . They were situated between the old nobility and the
menial classes, not only well-educated, but increasingly making their edu-
cation a means for their livelihood, working for the traditional powers, as
administrators of the royal or noble households and as their attorneys and
advocates, but also for the colonial administration. These professions

                                                
85Pernau, “Delhi College.”
86DUA, ...
87Ibid., .., ...
88Ibid., .., .. and passim.



  •  T A  U S

surely existed already before the advent of the British. What was new,
however, was the extent to which the print media provided them with a
platform to voice their interests, to interact with each other on a supra-
local level and to develop a consciousness as a distinct social group. Like
the European middle classes, they increasingly identified their interests
with the public good (rif≥h-e ‘≥m). From there, to constitute themselves as
the “true representatives” of the nation was only a small step.

Conclusion

Discussions of civil society and the public space in India, which have
brought about many excellent studies in recent years, tend to take their
starting point from the late nineteenth century at the earliest, thus con-
centrating on a period when the colonial power was already at its pinnacle
and dominated the public knowledge and the discourses to a large extent.
Viewed from there, the public sphere and its institutions can indeed seem
a foreign import. If, however, we move back in history and focus on the
period of transition between the late Mughal Empire and the early colo-
nial state, it is possible to capture encounters between cultural systems
and discern how even institutions seemingly imported from the West
bore the imprint of earlier traditions and how these traditions in turn
came to impinge on the perception of the other and its transformation.

This paper has tried to show that the DUA stands in the continuum
of the Persian akhb≥r≥t, which had already been undergoing adjustments
since the early 1830s when they began being printed for a larger reader-
ship. These changes were less perceptible in the reporting on events
taking place at the court, be it the durbar of Bah≥dur Sh≥h or the public
audiences of the Resident, which were constructed and perceived in anal-
ogy to the royal model. They became more distinguishable once the
news-writers moved out of the scope of traditionally sanctioned topics
and started to include events from the public sphere such as religious
processions and festivals and literary gatherings. Reports on educational
functions and charitable associations, finally, found their place both in
the vernacular and also in the English press. Although there still existed
differences of style, on these issues the streams almost merged.

Unlike the akhb≥r≥t, which were written to provide a ruler or a ruling
group with information (which of course did not preclude an information
policy on the part of the news-writer), the DUA consciously aimed at
forming public opinion and providing a forum for discussion for a group



M P  •  

which, while still well-defined in terms of education, social status and to
some extent also income, tended to become increasingly anonymous.
While the letters to the “superintendent Ω≥√ib” were a feature taken from
the English newspapers, we don’t know enough to judge whether the
public and critical discussion of government measures owed only to the
Western tradition of enlightenment. British references to the “circulation
of inflammatory papers,” which were recopied and distributed by the
readers and which were held to contain “the most absurd reports and
mischievous misrepresentations … to agitate men’s minds and to produce
evil which might have been prevented or guarded against if the circulation
had been effected by printed paper”89 tend to indicate that there might
still be an entire genre of newspapers which has so far neither been
analyzed nor even found in the archives.

Far from being displaced by the advent of British journalism and
information technology, or even by “mixed forms” like the DUA, the
akhb≥r≥t, and perhaps also the more popular newsletters, continued to
lead a vigorous existence, forming a pool from which not only the printed
newspapers but also the British administrators drew their information at
least until the s, and probably even beyond. The picture which thus
emerges is much more complex than a simple colonial construction of
knowledge, wielding and securing power through the displacement of
indigenous intelligence by the invention of new structures. The DUA
was, rather, the product of mutual encounters which led to a multiple
intertwining of the self and the other, the indigenous and the colonial,
the traditional and the modern. ❐

                                                
89Khurshid, pp. –.


